DOI: https://doi.org/10.7203/attic.21.13429

Political profiles on Twitter: the electoral use of the word education


Abstract


This paper analyses outstanding political parties' Twitter profiles that contested the Spanish general elections in 26th June, 2016. The compilation of data takes the last 3,200 tuits from each account. The objectives of the study seek, on the one hand to review the discursive structure of the tuits published by the parties' accounts (PP, PSOE, Ciudadanos, Podemos and IU); on the other hand, the objectives try to determine what the qualitative use that these political profiles give to the term education is, a relevant concept in general elections of 2016, when it was linked to the need for innovation, to the regular protests against the Organic Law on Education (LOMCE), and to the long-term rejection of budget cuts. Critical Discourse Analysis (CDA) is applied to a sample of 20 tuits from among the 339 tuits that use this term prominently to determine the discursive meanings that underlie in these messages. The main results indicate a use of the term which is more linked to the political leaders' personalities and to electoral interests than to a social use or to the dissemination of political programmes. At the same time, ideological meanings that are not evident on the textual surface emerge with this deeper analysis.


Keywords


Twitter; Social networks; Education; Political parties; General elections; Critical Discourse Analysis

References


Castells, M. (2008): Comunicación, poder y contrapoder en la sociedad red (I). Los medios y la política, Telos, 74. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero074/

Castillejo, B., y Semova, D. (2012). Elecciones Generales y redes sociales en el caso de España, 2011, International Review of Information Ethics, 18(12), 144-149. Recuperado de http://www.i-r-i-e.net/inhalt/018/Castillejo-Semova.pdf

Comparamos los programas de los partidos políticos de cara al 26J (21 de junio de 2016). Los Replicantes. Recuperado de https://www.losreplicantes.com/articulos/programa-partidos-politicos-26j

Dader, J. L. (2017). Campañas políticas ‘online’: la realidad española frente al horizonte internacional del ‘tecnocabildeo’, en J.L. Dader y E. Campos (Coords): La búsqueda digital del voto. Cibercampañas electorales en España 2015-2016. València: Tirant Lo Blanch, 11-73.

Enguix Oliver, S. (2017). Impacto político e informativo de las redes sociales: esferas de actuación y comparación con los médios, Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 56, 71-85. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3090

Gallardo Paúls, B. (2014). Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico. Barcelona: Anthropos/Siglo XXI.

Gallardo Paúls, B (2017): Pseudopolítica en la red: indicadores discursivos de desideologización en Twitter, Pragmalingüística, 25, 189-210. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.

Gallardo Paúls, B., Enguix Oliver. S, y Oleaque Moreno, J.M (2018). Estilos de gestión de los perfiles políticos en Twitter: imagen y texto en las cuentas de los partidos en la campaña del 26J, Revista de investigación lingüística, 21 (en prensa).

Jivkova-Semova, D., Requeijo-Rey, P. y Padilla-Castillo, G. (2017). Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015: hashtags que fueron trending topic, El profesional de la información, 21(5), 824-837. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.05 .

Machin, D. y Mayr, A. (2012). How to do Critical Discourse Analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage.

Miguel-Segarra, S., Alonso-Muñoz, L. y Marcos-García, S. (2017). Buscando la interacción de partidos y candidatos en Twitter durante las elecciones generales de 2015, Prisma Social, junio-noviembre. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353751820002

Reisigl, M. yWodak, R (2015). The discourse historical approach (DHA), en R.Wodak y M. Meyer. (Eds). Methods of Critical Discourse Studies. Third Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, 23-61

Usher, B. (2016). ME, YOU, And US: Constructing political persona on social networks during the 2015 UK General Election. Persona Studies, 2(2), 19-41. https://doi.org/10.21153/ps2016vol2no2art608.

Van Dijk, T. A. (2002). Discurso y racismo. Persona y Sociedad, 16(3), 191-205. Recuperado de http://www.discursos.org/oldarticles/Discurso%20y%20racismo.pdf

Van Dijk, T.A. (2003). Ideología y discurso. Barcelona: Ariel.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




The texts published in this journal, unless otherwise indicated, are subject to a Creative Commons Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 3.0.Spain licence. They may be copied, distributed and broadcast provided that the author and the journal that publishes them, @tic. revista d'innovació educativa, are cited. Commercial use and derivative works are not permitted. The full licence can be consulted on Creative Commons

Editor: Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa. Tel. 0034 961625030 | Fax. 0034 961625032 | Valencia. España

ISSN: 1989-3477 |  Depósito Legal: V5051-2008

 

Indexed in:

http://www.uv.es/attic/logos_index/indexacion-2016.jpg

 

Consortial Journals

http://www.uv.es/attic/logos_index/comunicar-02.gifhttps://www.uv.es/attic/logos_index/Alteridad.jpg